Eigen supplementenlijn beginnen – Zo word je succesvol

We zien allemaal de succesverhalen van mensen zoals MoBicep en Joël Beukers die steeds rijker worden met hun eigen supplementenlijn. Ze doen dit door aandacht te trekken op Snap en Insta om zo gratis hun producten te promoten. 

Maar moet je per se om aandacht schreeuwen om succesvol te worden in de supplementen wereld? Nee. Er zijn vele voorbeelden te noemen van ondernemers die niet of nauwelijks hun gezicht laten zien en toch enorme bedrijven op wisten te bouwen.

Maar hoe word je succesvol in deze business? De belangrijkste vragen die jij je moet stellen zijn: wat ga ik verkopen en hoe ga ik het verkopen. Als je hier duidelijk antwoord op kan geven heb jij het misschien wel in je om succesvol een eigen supplementenlijn te beginnen.

Je product of je bereik?

Als je met het idee speelt om een eigen supplementenlijn te beginnen moet je eerst heel duidelijk voor ogen hebben wat je precies gaat verkopen.

Kies je voor een uniek product waardoor je weinig concurrenten hebt of ga je voor de overal verkrijgbare producten, zoals een pre-workout, maar heb je een unieke manier om ze te promoten? Zoals je zult begrijpen, je moet uniek zijn op minimaal één van de twee vlakken. Product of promotie.

Een uniek product

Een goede manier om klanten voor je te winnen is door je te onderscheiden van andere supplementenlijnen. Een goed voorbeeld hiervan is het bedrijf Jimmy Joy. Ze waren in 2014 één van de eerste in Nederland die maaltijdshakes op de markt brachten waar alle voedingsstoffen en vitamines in zitten die je per dag nodig hebt. 

Dit was zo uniek in Nederland dat ze veel aandacht kregen en mensen er over begonnen te praten. Dit had als gevolg dat ze binnen no time uitgroeide tot een groot bedrijf en de eigenaar miljonair werd.

Jimmy joy moest het dus vooral van het product hebben. Hun product verkocht zichzelf omdat het in die tijd uniek was. Als jij een product weet te bedenken dat niemand anders verkoopt hoef jij minder hard te schreeuwen om het te verkopen.

De standaard pre-workouts van MoBicep en Joel Beukers

Pre-workouts zijn letterlijk overal verkrijgbaar. De websites waar je ze kunt kopen zijn bijna ontelbaar en ze zijn zelfs in veel winkels verkrijgbaar. Toch lukt het influencers als MoBicep en Joel Beukers om een standaard pre-workouts met hun eigen logo in te kopen, en ze vervolgens als zoete broodjes te verkopen. 

Maar hoe dan? Het antwoord hierop is heel simpel. Gratis marketing. Door hun enorme aantal volgers weten ze hun producten volledig gratis te promoten.

Maar hoe komen ze aan zo veel volgers die ook nog eens bereid zijn om hun producten aan te schaffen? Globaal gezien zijn er vier stappen.

#1: Aandacht trekken met je karakter
Dit is één van de belangrijkste dingen die jij je moet afvragen als je een merk van jezelf wilt maken zoals Bicep en Beukers. Heb jij het charisma en de uitstraling om een bepaald aanzien te creëren bij je doelgroep? Joel beukers doet dit door zeer luidruchtige filmpjes te maken en hij doet precies waar hij zelf zin in heeft. Dit creëert een bepaald gevoel bij mensen waardoor ze naar hem op kijken en hem volgen.

#2: Ik moet viraal gaan♫♫ 
Je kan al het charisma van de wereld hebben maar daarmee behaal je niet de tonnen volgers die je nodig hebt om op grote schaal supplementen te verkopen.

Om de volgers op te bouwen is het nodig om aandacht te trekken en ervoor te zorgen dat er over je gepraat wordt. Hier moet je een bepaalde creativiteit voor hebben. Je moet aanvoelen wat kans maakt om viraal te gaan. Soms is een beetje geluk al voldoende. MoBicep ging bijvoorbeeld in een hele korte tijd van 300K naar 400K volgers op Insta toen Dave Roelvink zijn Lambo in de prak reed. Dit heeft hem uiteindelijk veel meer opgeleverd dan de kosten van de schade.

Maar let op: schreeuw niet te opzichtig om aandacht. Mensen voelen snel aan wanneer iets nep is en puur voor de aandacht wordt gedaan. Als dat gevoel ontstaat bij je doelgroep kan je sympathie die ze voor je hebben beschadigd worden. 

#3: Sympathie creëren
Zeker in Nederland heb je een bepaalde gun-factor nodig. Als je veel aandacht trekt maar mensen vinden je vervelend krijg je te veel haters. Hierdoor ga je minder verkopen. Je moet dus sympathie kweken. Dit doe je door mensen vooral de indruk te geven dat je het niet per se voor het geld doet maar om mensen te helpen. Laat zien dat je een goed persoon bent en het beste met je volgers voor hebt.

4#: Actie!
Als laatste is het natuurlijk van belang dat je je producten promoot. Dit is het makkelijkste gedeelte. Kortingscodes, give-aways en andere acties. Pas wel op dat je niet constant zomaar kortingscodes weggeeft want dan gaan mensen wachten met bestellen tot de volgende kortingscode.

Hoe produceer je je eigen supplementen

Hoe zorg je ervoor dat je producten hebt om te verkopen? Hier heb je globaal twee manieren voor. Je kan het zelf doen of je kan het uitbesteden aan een bedrijf.

Zelf supplementen maken
Als je zelf supplementen maakt produceer je voedsel. Als je dat doet moet je aan de eisen van het NWA voldoen. De supplementen moeten op hygiënische wijze geproduceerd worden en het pand moet aan bepaalde bouwkundige eisen voldoen. Een inspecteur van het NWA kan op ieder moment een controle uitvoeren die je niet mag weigeren. Ook moet je beschikken over een voedsel veiligheidsplan.

Private label supplementen
Als je niet de middelen hebt om aan de strenge eisen van het NWA te voldoen kan je de productie beter uitbesteden aan een bedrijf dat daar ervaring mee heeft. Zij produceren jou supplementen aan de hand van jouw wensen en plakken jouw etiket op de verpakking. Dit wordt private-labeling genoemd. Op die manier weet je zeker dat je supplementen voldoen aan alle eisen en heb je geen omkijken meer naar de productie. Het nadeel hiervan is dat de producent er ook iets aan moet verdienen en je hebt eventuele vertragingen niet zelf in de hand. Je bent dus min of meer overgeleverd aan je producent.