Hoe werkt het TikTok algoritme? – Zo ga je Viraal

Letterlijk alles wat je doet op TikTok heeft invloed op wat het algoritme jou laat zien. Van de hashtags die je gebruikt en de video’s die je liket tot zelfs je locatie. Alles word meegewogen door het almachtige algoritme.

Als je weet hoe het algoritme werkt kun je het beïnvloeden om meer volgers te krijgen. En dat komt goed van pas als je bezig bent om je account te laten groeien!

Om je te helpen met het maken van de best mogelijke video’s die er voor gaan zorgen dat je account zal groeien en je video’s op de for you pagina komen heb ik 6 punten uitgewerkt die jij moet toepassen.

Hoe hashtags je video’s kunnen boosten

De kans is groot dat je onder een video op de for you page een van deze hashtags ziet: #foryoupage, #fyp, #foryou. TikTokkers gebruiken deze hashtags om op de for you page te komen. Of het ook echt werkt is nooit bewezen.

Een theorie hierover is dat wanneer mensen video’s bekijken met die hashtags, het TikTok algoritme video’s met die hashtags ook vaker aan die mensen zal aanbevelen

Mijn inschatting is dat TikTok uiteindelijk een eind zal maken aan het aanbevelen van deze video’s en de hashtag zal uitsterven.

Maar tot die tijd kan het geen kwaad om de hashtags onder je video te zetten. Hieronder de belangrijkste tips wat betreft het gebruiken van hashtags:

#1: Vind relevante hashtags
Hou in de gaten welke hashtags je belangrijkste concurrenten in jouw niche op TikTok gebruiken. Kijk wat hun meest populaire video’s zijn en welke hashtags hierin gebruikt zijn. Je kunt hiervoor ook de hashtag generator tool gebruiken om gerelateerde hashtags te vinden.

#2: Mix populaire en minder populaire hashtags
Het voordeel van populaire hashtags is dat veel TikTok gebruikers er naar zoeken. Aan de andere kant is er veel concurrentie voor deze hashtags wat de kans verkleint dat mensen bij jou video’s uitkomen als ze de hashtag gebruiken.

In het begin, als je account nog niet zo groot is kun je beter minder populaire hashtags gebruiken zodat de concurrentie wat minder groot is en je eerder mensen bereikt die op de haastig zoeken.

Wanneer je account groeit en je populairder wordt kan je hashtags waar meer concurrentie voor is gebruiken voor je video’s zo bouw je langzaam op tot je account groot genoeg is om te ranken voor de grote hashtags.

#3: Gebruik hashtags die op dit moment populair zijn
Hashtags komen en gaan. Vaak zijn ze maar heel even populair. [Laat een google trends achtige grafiek zijn van een hashtag]. Een hashtag als #gelukkig nieuw jaar is bijvoorbeeld begin januari populair maar sterft snel weer uit.

#4: Creëer je eigen hashtag
#DASHANDEL is een bekende slogan van MoBicep. Als je een hashtag bedenkt die aanslaat bij je volgers kan je heel makkelijk viraal gaan als andere mensen jouw hashtag gebruiken omdat jij de bedenker bent van de hashtag.

Probeer ook je eigen challenge te creëren. Zoals een liedje of dans om ervoor te zorgen dat je account een boost krijgt. Deze uitdagingen werken zo goed op TikTok omdat ze gebruikers ertoe aanzetten elkaar te inspireren om inhoud te maken.

Trending muziek

Muziek speelt een grote rol in de potentie van je content. Het algoritme weet namelijk welke muziek er gebruikt is in je video.

Als je dus de juiste muziek op het juiste moment weet te gebruiken kan je video net wat sneller worden opgepikt door het algoritme.

Goede TikTok sounds zijn niet makkelijk te vinden. Je zult er wat moeite voor moeten doen. Hieronder lees je hoe je trending muziek kunt vinden.

Muziek in de video editor
Om nieuwe populaire liedjes op TikTok te vinden ga je naar de TikTok video editor.

Druk op het plus icoon onderin je scherm

Nu kun je door muziek scrollen die trending is op TikTok

Een perfecte manier om nieuwe muziek te vinden die trending is!

Favoriete
Als je op TikTok bent hou je oren open voor muziek die je leuk vind. Als je iets hoort wat je misschien wil gebruiken voor een van je video’s kan je het geluid opslaan in je favorieten.

Klik hiervoor op het geluid onder de gebruikersnaam en klik op “voeg toe aan favorieten”.

Muziek waar je volgers naar luisteren
Een van de best bewaarde geheimen van de TikTok-app is verborgen op het tabblad Analytics van TikTok Pro-accounts.

Scrol onder het tabblad Volgers omlaag om de beste geluiden te vinden waarnaar uw publiek de afgelopen 7 dagen heeft geluisterd. Zo kan je goed in de gaten houden of er muziek is die viraal gaat.

Wanneer je publiek het meest actief is

Het plaatsen van inhoud wanneer je volgers het meest actief zijn, is een goede manier om je content te boosten. En dankzij TikTok‘s pro accounts kan je jouw publiek analyseren

TikTok-analyses zijn misschien niet zo diepgaand als Instagram-analyses, maar TikTok geeft je wel heel veel nuttige informatie om je te helpen een beter begrip te krijgen van je beste tijd om te posten.

De lengte van je video’s

Voor het TikTok algoritme is het belangrijk hoe ver je volgers jouw video’s afkijken. Als je een video van 60 seconden maakt, is de kans groot dat iemand na 15 seconden stopt met kijken.

Als je dus wat kortere hapklare video’s om de aandacht van je kijkers niet te verliezen. Als je video’s vaak tot het eind bekeken worden zal het algoritme je video’s vaker op de for you pagina zetten.