Mijn SnelStart ervaringen – een eerlijke review

SnelStart is een grote speler op de Nederlandse markt. Ze vallen weinig op omdat ze niet veel reclame maken. Door mond-op-mond reclame hebben ze een groot klantenbestand weten op te bouwen en zijn ze uitgegroeid tot een bedrijf met meer dan 160 werknemers.

Door mijn werk bij verschillende administratiekantoren heb ik met een aantal boekhoudprogramma’s gewerkt. Hierdoor kan ik redelijk beoordelen welke wel en niet geschikt zijn voor zzp’ers. In dit artikel beschrijf ik wat ik van SnelStart vind en of het een geschikt boekhoudprogramma is voor zzp’ers en kleine ondernemers.

Wat vind je in deze Snelstart review?

Hoe beoordeel ik een boekhoudprogramma?

Om de boekhoudprogramma goed te kunnen beoordelen moeten we eerst vaststellen welke factoren de kwaliteit van een boekhoudprogramma bepalen. 

Op basis van wat ik in de praktijk ben tegengekomen beoordeel ik een boekhoudprogramma op basis van de volgende kenmerken:

  • Het gebruiksgemak van de verschillende functies;
  • Wat zijn de voor- en nadelen van het programma;
  • Het gebruiksgemak van het indienen van de btw-aangiften;
  • De overzichtelijkheid van de financiële stand van zaken;
  • De klantenservice.

Hierna bespreek ik stap voor stap wat de voor- en nadelen van e-boekhouden.nl zijn op basis van bovenstaande kenmerken.

Om te beginnen: het verschil tussen Snelstart Web en Snelstart12

Om je administratie en aangiftes te doen moet je SnelStart op twee manieren gebruiken. Namelijk met de SnelStart Web (hier is ook een app voor) en met het Snelstart12 (dit is het computerprogramma).

Kort gezegd is de Snelstart Web bedoeld voor je alledaagse administratieve werkzaamheden zoals facturen versturen en bonnen inboeken. SnelStart 12 is meer bedoeld voor het echte boekhoudwerk zoals correcties doen en je aangifte in te dienen.  

De voordelen van Snelstart

Snelstart web is gebruiksvriendelijke en intuïtief. Het versturen van offertes of facturen werkt erg soepel. Binnen enkele minuten heb je een factuur naar je klant verstuurt.

Met de functie inscannen maak je eenvoudig een foto van een inkoop bon of factuur zodat je deze snel kunt inboeken in je administratie. Ik vind het erg fijn om de factuur direct te kunnen inzien bij een boeking zodat ik de administratie later de boekingen kan controleren.

Snelstart herkent de meeste inkoopbonnen automatisch waardoor je de boeking alleen nog moet accorderen om hem te laten verwerken in je administratie.

Met het dashboard heb je een goed overzicht van hoe je er voor staat.

Via het dashboard is de Snelstart web heb je een zeer uitgebreid overzicht van de financiële situatie van je bedrijf. In één oogopslag zie je het saldo van je bank, de behaalde omzet, hoeveel btw je moet betalen in een kwartaal, Het behaalde resultaat en een aantal grafieken waardoor je mooi het verloop van de verschillende statistieken kunt zien.

Het invoeren van relaties is erg makkelijk in Snelstart.

Als je zakelijke relatie als een klant of leverancier wilt invoeren in Snelstart kan je via het KvK nummer de gegevens automatisch laten invoeren. Erg handig als je snel een aantal klanten in Snelstart wilt zetten.

Hoe ik ben geholpen door de klantenservice

Voor mij is een van de belangrijkste aspecten aan een boekhoudprogramma de klantenservice. Het is voor een vlotte verwerking van je administratie essentieel dat de vragen die je hebt makkelijk worden beantwoord door een kennisbank of klantenservice.

Ik heb zelf een aantal keer een vraag gehad over een probleem waar ik tegenaan liep in Snelstart12. Meestal stond ik een aantal minuten in de wacht. De medewerkers die ik te spreken kreeg waren erg goed op de hoogte en wisten meteen hoe ze mijn probleem konden verhelpen.

Tijdens een van de keren dat ik belde vroeg de medewerker mij om hem toegang te geven tot mijn administratie zodat hij live mee kon kijken om het probleem te verhelpen. Hij liet me zien wat er aan de hand was en het probleem was binnen enkele minuten verholpen. Kortom: de klantenservice van Snelstart is top!

De meeste vragen zijn makkelijk op te lossen door de kennisbank.

Wat mij meteen is opgevallen toen ik SnelStart ging gebruiken is dat er een brede kennisbank op internet te vinden is. Vrijwel iedere vraag die ik had werd opgelost door het te Googelen. Een van de eerste zoekresultaten is altijd een uitleg van SnelStart kennisplein. Meestal wordt de uitleg ondersteund met een video die het makkelijker maakt om door te krijgen wat je moet doen.

Snelstart is een van de goedkoopste boekhoudprogramma’s 

SnelStart valt onder de goedkopere boekhoudprogramma’s. In principe kan je als zzp’er prima overweg met het goedkoopste pakket van 10 euro per maand. Wel moet je dan zelf je bank boeken. De meeste zzp’er hebben weinig bankboekingen dus je zou hier prima mee uit de voeten moeten kunnen.

Als je meer dan 30 bankboekingen per maand te verwerken hebt zou ik zeker voor het pakket Inkaart kiezen.

De nadelen van Snelstart

Snelstart is een prima boekhoudprogramma voor de gemiddelde zzp’er. Toch zijn er altijd dingen die beter kunnen. Zo ook bij Snelstart. Hieronder noem ik alle dingen waar ik persoonlijke tegenaan loop als ik met Snelstart werk.

Ik mis een aantal dingen in de Snelstart app.  

In de app van SnelStart kan je geen uren, ritten of projecten bijhouden. Dit kan alleen als je deze dienst afneemt bij een andere partij en een koppeling maakt met SnelStart. Je houd je ritten, uren of projecten dan dus bij via een andere app. SnelStart zal vervolgens de gegevens uitlezen en weergeven in jouw administratie.

Je kunt de verkoopfacturen niet automatisch inlezen.

Als je facturen naar je klanten stuurt via Snelstart worden de facturen automatisch als omzet in je administratie geboekt. Als je er voor kiest om Snelstart niet te gebruiken voor het verzenden van facturen zal je de facturen zelf moeten inboeken.

Dit gaat echter niet zo handig als het inboeken van inkoopbonnen. Het inboeken van verkoopfacturen moet via het computerprogramma van Snelstart12. Dit is in mijn ogen omslachtig. Snelstart zou er best voor kunnen kiezen om het mogelijk te maken om verkoopfacturen in te boeken via de inscanfunctie, maar ik vermoed dat ze dit bewust niet doen zodat je gestimuleerd wordt om gebruik te maken van de facturatiefunctie van Snelstart.

Verder kan je geen verkoopfacturen corrigeren of memoriaal boekingen maken in de app. Hiervoor moet je ook in Snelstart12 zijn.

Het is moeilijk om zelf een factuur te ontwerpen.

Er zijn standaard aanpassingen die je kunt doen aan je facturen in Snelstart web. Hieronder zie je wat je allemaal kan aanpassen. Je kunt een logo toevoegen en je eigen gegevens toevoegen. 

Wil je uitgebreidere aanpassingen aan je facturen kunnen doen? Dan moet je in Snelstart12 zijn. Het ontwerpen van een factuur in Snelstart12 is redelijk ingewikkeld en vereist enige kennis van zaken. Mocht je er niet uitkomen dan zijn er bedrijven die je ontwerp kunnen invoeren in Snelstart12. Dit kost uiteraard geld.

Het ontwerpen van een factuur in Snelstart12 ziet er zo uit:

Voor Snelstart12 is enige kennis en geduld vereist.

SnelStart12 is minder intuïtief dan de app. Het programma is wat gecompliceerder waardoor niet alle functies gemakkelijk te vinden zijn. Het is dus zaak dat je hier mee leert omgaan en je zult af en toe een handleiding van internet moeten lezen om jezelf wegwijs te maken.

Wat opvalt wanneer je met SnelStart12 werkt is dat het redelijk langzaam is. Als ik een boeking maak en wil opslaan moet ik soms een aantal seconden wachten voordat hij opgeslagen is en ik verder kan. Dit lijkt weinig maar als je zoals ik veel boekingen maakt kan dit wel vervelend zijn. Ook crasht SnelStart12 af en toe. Ik heb een redelijk snelle computer dus ik vermoed dat mensen met een tragere pc nog meer last zullen hebben van dit probleem.

Controleer de bankboekingen goed als je ze automatisch inleest.

In Snelstart kan je bankafschriften automatisch laten inlezen of zelf koppelen. Dit is erg handig en bespaart enorm veel tijd. Alle bankboekingen worden voor je in snelstart gezet. Sommige boekingen worden herkent en krijgen automatisch een tegenrekening. Als Snelstart bepaalde boekingen niet herkent moet je zelf een tegenrekening invoeren.

So far, so good.

Echter, als er bedragen binnenkomen op je rekening kan Snelstart de bedragen soms automatisch boeken als omzet met 21% btw. Als je dit niet door hebt en je laat Snelstart de btw berekenen dan kan het dus zijn dat er ten onrechte af te dragen btw wordt meegenomen in de berekening. Let hier dus goed op en controleer alle boekingen als je bankafschriften laat inlezen.

Wat andere gebruikers zeggen

Mijn review van Snelstart is gebaseerd op mijn ervaringen en wat ik van andere mensen hoor die met Snelstart werken. Om een nog completer beeld te scheppen vind ik het belangrijk om te kijken wat andere van e-boekhouden zeggen.

Trustpilot is een betrouwbare bron als het gaat om reviews. E-boekhouden .nl krijgt van de 515 stemmen gemiddeld een 4,5.

De mensen die een goede beoordeling achterlaten zijn vooral tevreden over de volgende punten

  • De vriendelijkheid en kunde van de klantenservice
  • De betaalbaarheid
  • Het inlezen van de bank en facturen
  • Het gemak van Snelstart Web

De slechte beoordelingen gaan vooral over deze punten:

  • Snelstart Web mist functionaliteiten
  • Traagheid Snelstart12
  • De wachttijden van de klantenservice

Mijn review in het kort

Alles bij elkaar vind ik Snelstart een goed boekhoudprogramma voor als je net begint met boekhouden. Snelstart Web is makkelijk onder de knie te krijgen en het biedt goede functies. De klantenservice van Snelstart is top en Snelstart is niet duur vergeleken met andere programma’s.

De nadelen zijn dat je enige kennis nodig hebt voor Snelstart12, je kan verkoopfacturen niet automatisch kunt inlezen, het is moeilijk om zelf een verkoopfactuur te ontwerpen en Snelstart.

Benieuwd welk boekhoudprogramma als beste uit de test komt? Je vind het hier.

1 reactie op “Mijn SnelStart ervaringen – een eerlijke review”

  1. Artikel gelezen maar moet toch opmerken dat de app niet naar behoren werkt. Voortdurend crasht deze met de opmerking dat er te weinig ruimte op je mobiel is. Als je 88 GB hebt gebruikt van de beschikbare 128 Gb lijkt mij dit een rare actie. Dit gebeurt erg vaak.

    Een klant herkennen…sommige worden nooit herkend en wordt er een andere klant voor in de plaats weergegeven.
    Totaal bedragen van facturen worden in de webversie ook vaak niet goed herkent, evenals de factuurnummers. Er moet (te) vaak wat verandert worden.
    Deze problemen doen zich al lang voor en wordt feitelijk niets aan gedaan.
    Een makkelijk programma kunnen wij het niet vinden en de klachten dus ook niet verholpen. Men is, lijkt het, veel drukker met snufjes bedenken en uitbreiden van de toko maar de echte klachten blijven liggen.
    Factuuropmaak: webversie en app raken in conflict. Een relatie is hierdoor bij SS vertrokken omdat het teveel gedoe geeft en suggereert makkelijk te zijn maar je moet continue SS controleren. Dus makkelijk, nee tot nu toe niet. Het voelt nog steeds als onbetrouwbaar en bent veel te lang bezig met de boekhouding!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *