Eigen schoonmaakbedrijf beginnen: Dit moet je weten

Als de economie groeit, groeit ook de vraag naar schoonmaakdiensten. Als eigenaar van een schoonmaakbedrijf kan je hiervan profiteren. Het oprichten van een schoonmaak bedrijf is relatief eenvoudig. Dit zorgt er wel voor dat er veel concurrentie is. Toch zijn er een aantal schoonmaakbedrijven in Nederland uitgegroeid van kleine eenmanszaken tot grote miljoenenbedrijven.

Wat vind je hier?

Is een eigen schoonmaakbedrijf echt iets voor jou?

Om succesvol een schoonmaakbedrijf te beginnen moet je er eerst 100 procent zeker van zijn dat dit echt iets voor jou is. Kan jij omgaan met stress? Ben jij in staat om naast je schoonmaakwerkzaamheden nieuwe klanten te vinden, de administratie bij te houden en eventueel personeel aan te sturen? 

Vieze handen
Als schoonmaker ontkom je er niet aan. Vieze handen. Zeker in het begin zul je alle klussen moeten aannemen die je kan krijgen. Wc’s schoonmaken, de ravages na studentenfeestje en smerige keukens horen er allemaal bij.

Toch kunnen er ook relatief schone klussen bij zitten zoals het stofzuigen van kantoren of glazen wassen. Het ligt er dus ook maar net aan in welke schoonmaakdienst jij je specialiseert. En wat voor soort klanten je trekt.

Keihard werken
Als je succesvol wilt worden in de schoonmaakbranche zul je altijd voor je klanten klaar moeten staan waardoor je vaak lange dagen maakt. Hou er rekening mee dat je als eigenaar van een schoonmaakbedrijf niet alleen maar aan het schoonmaken bent. Je zult een goede administratie moeten bijhouden. Je moet ieder kwartaal btw aangifte doen en een keer per jaar aangifte inkomstenbelasting. Je moet voor nieuwe klanten zorgen, je website bijhouden en personeel aansturen.

Stress
Als je voor jezelf begint krijg je te maken met financiële onzekerheid. Kan ik mijn klanten behouden? Hoe kom ik aan nieuwe klanten? Is mijn concurrentie mij te slim af? allemaal vragen die voor stress kunnen zorgen. Ga goed bij jezelf na of jij deze onzekerheden aankan.

Je ben niet de enige
In de schoonmaakbranche is veel concurrentie. Er zijn een aantal grote bedrijven en veel kleine schoonmaakbedrijfjes. Ongeveer 90% van de schoonmaakbedrijven heeft minder dan vijf werknemers in dienst. Opdrachtgevers hebben hierdoor veel keuze waardoor ze heel kritisch kijken naar de prijs-kwaliteit verhouding.

Administratie en belasting

Als ondernemer in de schoonmaakbranche ben je btw-plichtig. Dit betekend dat je btw in rekening moet brengen bij je klanten. Eén keer per kwartaal doe je de btw aangifte en draag je de btw af aan de Belastingdienst. 

Schoonmakers kunnen te maken krijgen met verschillende btw tarieven. Zo geldt voor schoonmaakwerk in woningen een tarief van 9% en voor schoonmaakwerk aan de buitenkant van woningen een tarief van 21%. 

Kies een goed boekhoudprogramma!

Als schoonmaker is het van belang om een goede administratie bij te houden. Het voorkomt niet alleen dat je problemen krijgt met de Belastingdienst, het zorgt er ook voor dat je goed het overzicht bewaart en op tijd kunt bijsturen bij eventuele financiële problemen.

Het is daarom essentieel dat je een goed boekhoudprogramma kiest. Ik heb voor De zzp gids meerdere boekhoudprogramma’s getest. Hierbij is e-boekhouden.nl als beste uit de test gekomen. 

Via deze link kan je nu 15 maanden gratis e-boekhouden uitproberen. Laat deze kans niet lopen zou ik zeggen!

Heb je een vergunning nodig om een schoonmaakbedrijf te beginnen?

Voor het starten van een schoonmaak bedrijf heb je geen vergunning nodig. Wel moet je je inschrijven bij de Kamer van Koophandel om een bedrijf te starten. 

Er bestaand wel keurmerken voor schoonmaakbedrijven. Deze zijn niet verplicht maar het kan wel voor meer vertrouwen zorgen bij potentiële klanten. Branchorganisaties als Siev! en OSB geven zulke keurmerken uit.  

Wat verdien je met een eigen schoonmaakbedrijf?

Wat jij gaat verdienen hangt er volledig van af hoe goed jij bent in het verkrijgen van nieuwe klanten. Het gemiddelde uurtarief van een schoonmaakbedrijf is 17,50 euro. Hierbij gaat het om klussen als ramen wassen en normale schoonmaakwerkzaamheden. Gespecialiseerde bedrijven als de frisse kater vragen tot wel 700 euro per dag per werknemer. 

Het hangt er dus maar net van af hoe gespecialiseerd jij bent en of jij genoeg klanten kunt trekken.  

Hoe wordt je succesvol in de schoonmaakbranche?

Door de grote concurrentie binnen deze branche zul je slim moeten werken om je concurrenten de baas te zijn. Zeker in het begin zal je budget voor marketing nog klein zijn. Mond-op-mond reclame is veruit de beste manier van reclame. Deze vorm van marketing zul je alleen bereiken als je een goede kwaliteit levert en je specialiseert in bepaalde aspecten van het schoonmaakvak.

Meer verdienen met vieze klusjes

Er zijn een aantal bedrijven in Nederland die zich gespecialiseerd hebben in hele vieze schoonmaakopdrachten. Denk bijvoorbeeld aan het opruimen van lijkvocht doordat iemand een aantal weken dood in een huis heeft gelegen, rottende vleeswarenproducten, smerige wc’s enzovoort.

Doordat weinig bedrijven deze klussen willen en kunnen aannemen is de concurrentie lager dan voor bijvoorbeeld het stofzuigen van een kantoor. Ook zijn er vaak speciale schoonmaakapparaten en schoonmaakmiddelen nodig voor zulke klussen. Dit vergt dus een investering maar je kunt ook een hogere prijs vragen per klus.

Een goed voorbeeld van zo’n bedrijf is De frisse kater. Ze zijn de laatste jaren ontzettend snel gegroeid. Vooral omdat ze interessante vlogs over hun werk maken en omdat ze specialisten zijn in hun vakgebied.

Word beroemd

De beste manier om met een klein budget naamsbekendheid te generen is door het delen van content via sociale media of youtube. Dit kan op allerlei manieren. Je kunt een blog of vlog starten, filmpjes of foto’s delen via sociale media of je bijvoorbeeld laten interviewen door andere media.

Bloggen
Als blogger schrijf je artikelen die je plaatst op je website. Als schoonmaker kan je bijvoorbeeld stukken schrijven over hoe je bepaalde schoonmaakklussen het best kunt aanpakken. Als mensen via google zoeken hoe ze bepaalde schoonmaakklussen moeten aanpakken komen ze op jouw website. Op deze manier lok je mensen naar je website en laat je zien dat jij alles weet op het gebied van schoonmaken.

Er is wel enorm veel concurrentie op google. Onderzoek daarom goed over welke onderwerpen nog weinig geschreven is. Als je in de artikelen de nadruk legt op zoekwoorden met weinig concurrentie maak je de meeste kans om hoog te ranken. Ook doen lange artikelen het vaak beter in google. Als je begint te schrijven over een onderwerp doe je er dus goed aan om zo uitgebreid en gedetailleerd mogelijk uit te leggen hoe je bepaalde schoonmaakklussen het best aanpakt.  

Vloggen
Maak grappige of interessante filmpjes over jouw werk. Dit kan in de vorm van lange video’s op YouTube zijn of korte filmpjes op snapchat of Instagram. Als het je lukt om video’s te maken die mensen aanspreken zul je verbaasd zijn over hoe snel je publiek zal groeien. Op deze manier kun je jouw bedrijf promoten zonder ook maar een cent te investeren.   

Website en SEO
Tegenwoordig kan je voor heel weinig geld en met weinig ervaring al een professioneel uitziende website maken. Een website is belangrijk om je klanten te laten zien welke diensten je aanbied en waarom ze voor jou moeten kiezen.

Om ervoor te zorgen dat je hoog in google komt zul je moeten ranken voor bepaalde zoektermen. Als potentiële klanten de woorden ‘schoonmaakbedrijf’ en de naam van jouw plaats of regio intypen moet jij in de bovenste zoekresultaten verschijnen

De oldschool manier

Vaak kun je al heel wat bereiken door gewoon hard te werken aan de promotie van je bedrijf op de ouderwetse manier. Hier onder heb ik een aantal promotie ideeën beschreven.  

  • Doe flyers in de bus bij woningen en bedrijven met aanbiedingen voor jouw schoonmaakdiensten.

  • Zet een kleine advertentie in de plaatselijke krant

  • Probeer bij een plaatselijke krant een interview los te peuteren waarin je jouw nieuwe bedrijf kan toelichten.

  • Ga langs bij bouwbedrijven. Ze hebben vaak schoonmakers nodig voor het opleveren van nieuwbouw woningen.

  • Ga langs bij studentenhuizen. Na feestjes huren ze vaak een schoonmaker in om de boel op te ruimen.

Probeer binnen te komen bij verenigingen van huiseigenaren. Vaak beheren deze meerdere wooncomplexen waar ze schoonmakers voor nodig hebben.

In een interview van de Rabobank met een eigenaar van een schoonmaakbedrijf wordt de vraag gesteld hoe ze in het begin aan nieuwe klanten kwamen.

De geïnterviewde ondernemer zegt dat particulieren makkelijk te benaderen zijn via acties, flyers en advertenties. Bij bedrijven kom je moeilijker binnen maar als je eenmaal opdrachten krijgt, stappen ze niet snel over naar je concurrent.